ההיסטוריה שלנו

מחנות צבע קטנה ומשפחתית בצפת ועד לחברת צבע וחומרי בנייה גלובלית. הסיפור שלנו. והוא מורכב מ-80 שנות עשייה איכותית, עשרות פיתוחים חדשניים, אלפי פרויקטים פרטיים ולאומיים ומיליוני לקוחות שרואים בטמבור בית.

שנות ה-30: כך התחלנו

טמבור הוקמה בשנת 1936 על ידי משפחת וולפגנג, שעלתה לארץ מתוך שליחות ציונית לעזור בבניין היישוב היהודי. הילדים באותה תקופה נהגו לתופף על פחי צבע כחלופה לטמבורין, תוף העץ המפורסם, ותופי הפח הם ההשראה לשם הנבחר טמבור. המקום הראשון בו התנוסס השם ‘טמבור’ היה בפתחה של חנות קטנה לחומרי בניין וצבע בצפת, ובמהרה הפכה טמבור לשם נרדף לצבע והטמבוריה לשם גנרי לחנויות לממכר צבע וחומרי בניין.

שנות ה-40: תופסים תאוצה

בשנת 1944 טמבור נרכשת על ידי הקונצרן הבריטי Jenson and Nicolson ltd ומתרחבת כחברת צבע בזירה הבינלאומית בזכות ידע טכנולוגי מתקדם. עוד אבן דרך הממצבת את טמבור כמותג איכותי ואמין היא העובדה שהצבע שלה הוא הנבחר לצביעת התאטרון הלאומי הישראלי בגרסתו הראשונה, הרי הוא תאטרון הבימה, בשנת 1945.

שנות ה40

שנות ה-50: פיתוח וחידוש

בשנות ה-50 טמבור משקיעה במודעות פרסום, וכך נולד הסלוגן הראשון שלה: “לנוי והידור צבעי טמבור” ומיתוגה משתרש גם דרך שילוט החנויות בשלטי טמבור, כך המושג ‘טמבוריה’ הולך ונטמע כביטוי ישראלי שגור. דברים משמעותיים רבים קורים בעשור זה: המכונית הישראלית הראשונה, סוסיתא, נצבעת בצבעי טמבור, ובחברה גם יוצרים את לוחות הגוונים הראשונים בארץ ומקלים על לקוחותיהם בבחירת צבעים על גווניהם. בעשור זה נעשה המעבר מצבעי שמן (טמבורלין) לצבעים סינטטיים (סופרלק). טמבור משקיעה משאבים רבים בפיתוח מוצרים מתקדמים, דוגמת המרטון – צבע מתכת המונע חלודה. השם נבחר מפני הטקסטורה הרקועה של הצבע, הנראית כרקיעות פטיש.

שנות ה-60: עשור של פריצות דרך מדעיות

תמורות רבות מתחוללות בעולם בעשור זה, והצבע ללא ספק שולט במלוא כוחו בשנות ה-60. צבעוניות עזה בסגנון ילדי הפרחים והקליידוסקופ משפיעים על הלך הרוח בטמבור, ומוצרים רבים מפותחים. הסלוגן שליווה את התקופה  “מחשבה בצבע“. ב-1963 מושק אחד המוצרים החשובים לחברה – הסופרקריל, אבן דרך משמעותית מבחינת טמבור עם הפיכתו לצבע קירות פנים המתקדם והמוביל בישראל. לצד הסופרקריל עוברים בעשור זה לעבודה עם הפוליסיד – סיד סינטטי שמחליף את הסיד הכבוי.

שנות ה-70: עשור של רכישות והתרחבות

טמבור מפתחת צבעי הסוואה לבסיסי צהל, זאת לאחר שהרמטכ”ל רפאל איתן מזהה בטיסה שגרתית שכל בסיסים בדרום הארץ בולטים לעין. הצבע מתגלה גם כקוטל פשפשים לא רע, וקירות הבטון של המוצבים סמוך לתעלת סואץ נצבעים בצבעי טמבור והפשפשים נעלים כליל. בשנת 1972 טמבור רוכשת את חברת “צבע חיפה” וב-1974 את חברת “אסקר”. בעשור זה טמבור מגדילה את שוק הצבע בישראל – משקיעה בחינוך לעיצוב בצבע, ומובילה את אחת המהפכות המשמעותיות, כשהופכת את הצבע ממוצר פונקציונאלי בלבד, למוצר אופנתי המושפע מטרנדים. בהתאמה, הסלוגן של טמבור הוא “תראו מה שצבע יכול לעשות“. במהלך שנות ה-70 החלו להעניק בטמבור שרות ייעוץ בהתאמת גוונים. טמבור מתחילה לייצר אמולסיות ומוקם מפעל האמולסיות בצפון הארץ.

שנות ה70

שנות ה-80: העמקת הידע בתחום הציפויים החיצוניים

בשנות ה-80 קמים פרויקטים גדולים ואייקוניים שמבססים את טמבור. התרחבות החברה הולכת ומעמיקה וחוצה גבולות כאשר שכונת מגורים ענקית בניגריה שסבלה מבעיית עובש מצאה פתרון בצבעי טמבור. בתי מלון בגאנה ואצטדיון לאגוס בניגריה, הכולל 90 אלף מקומות ישיבה, נצבע במערכת טמגלס של טמבור. מלונות חדשים באילת גם הם נצבעים מיסודם בצבעי טמבור.טמבור מחוללת מהפכה בשוק המקומי בעקבות אישורו של מהנדס העיר תל- אביב לשימוש בצבע טמגלס ומוסדות ומבנים אייקוניים, ביניהם: בית גיבור ספורט, בית יכין, האנטנה הגבוהה בקירייה, ביה”ח רמב”ם, ביה”ח בלינסון, מלון דן תל- אביב ועוד, נצבעים בטמגלס של טמבור. המועצה לארץ ישראל יפה ערכה תחרות לבחירת הבסיס היפה ביותר בצה”ל, ולרגל התחרות, נצבעו כל בסיסי צה”ל בצבעי טמבור וכל תחנות המשטרה בארץ נצבעות בסופרקריל בגוון מוקה. צבעי טמבור צובעים את כל המלונות בקו הראשון לים בתל- אביב ואת כיכר אתרים. בתקופה זו הושקו מוצרים רבים ביניהם טמבורטקס – צבע בעל מרקם מיוחד, מעט חולי, במראה קליפת תפוז וסופרקריל מ.ד שמחליף את הסופרקריל כצבע ייעודי לצביעת קירות חוץ. הסלוגן שליווה את התקופה הוא “צובעים עולם“.

שנות ה-90: חברה ציבורית משגשגת

העולם הטכנולוגי מתפתח בצעדי ענק וטכנולוגיות דיגיטליות מתחילות להשתלב בעולם התעשייתי. גם טמבור ממשיכה להתעדכן ולהתפתח וב-1991 עוברת מייצור בצבעים סינטטיים על בסיס ממס לצבעים על בסיס מים, דוגמת הוורנית – לכה שקופה מגוונת על בסיס מים לצביעת עץ, המחליפה את הפוליטון שהיה על בסיס ממס וסופרקריל 2000. טמבור מרחיבה את פעילותה הגלובלית במספנות בסין ובגרמניה ,ובארץ מעורבת בצביעת פרויקטים מורכבים דוגמת מגדלי עזריאלי, המזח בתחנת הכוח בחדרה ושביל ישראל. בעשור זה הושק הטמבורמיקס – מערכת גיוון מתקדמת שמביאה בשורה המשמעותיות בשוק הצבע. עוד בעשור זה, רכשה טמבור 50% מחברת “שרפון” המייצרת מוצרי גמר לבנייה, וכן הפכה לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה הישראלית. הסלוגן שליווה את התקופה – “טמבור הצבע הלאומי”.

שנות ה90

שנות ה- 2000: עם הפנים לעתיד - טמבור מתרחבת לעולמות הבנייה והגבס

הגלובליזציה, ההתפתחות המסיבית של הטכנולוגיה וטרנדים עיצוביים מרחיבים את סל המוצרים של טמבור. פותחו מוצרי האפקטים בצבע: ענתיק, צבע במראה עתיק; Wash, אפקט במראה מעונן; פנטזיה – אפקט במראה גלייז מטאלי; ספרקס – אפקט מטאלי מנצנץ לצביעת מתכת; סוויד – אפקט במראה זמש; וספארי – אפקט במראה דיונה פראית. הפעילות הבינלאומית של טמבור נמצאת בתנופה: צביעת צוללות עבור חיל הים הגרמני, פרויקטים בג’מייקה, צביעת גשרים ברוסיה ועוד. בארץ, פסלי השוורים שהוצבו ברחבי תל אביב ופסלי התותים שהוצבו ברמת השרון נצבעו על ידי אומנים מובילים בצבעי טמבור.  ב-2007  טמבור לוקחת חלק בשיפוץ בנין תאטרון הבימה, וב-2008 נפתח בית טמבור- מרכז הייעוץ בצבע של טמבור הממוקם ליד קניון איילון בר”ג, וכן ומוקם מפעל הגבס המתקדם ביותר בתחומו במזרח התיכון. הסלוגנים שמלווים את התקופה: “מכניסים צבע לחיים”, “תראו מה שצבע יכול לעשות”.

2010 ועד היום

בשנת 2014 רכשה חברת Kusto, תאגיד בינלאומי בתחומי התשתיות וחומרי הבנייה את טמבור. מאז ועד היום, טמבור מחזקת את מעמדה גם בשוק מוצרי הבנייה עם סל מוצרים רחב המכיל מגוון טייחים, חומרי הדבקה ואיטום, לוחות ובלוקי גבס וכן מגוון מוצרים בתחום הבטון בשיתוף חברת BASF העולמית. טמבור לוקחת חלק במגוון פרויקטים תשתיתיים לאומיים כגון פרויקט הרכבת הקלה, מינהור הרכבת מתל אביב לירושלים, פרויקט שיקום הבטון הגדול ביותר בארץ – המגדלור בתל אביב, צביעת חניון דיזינגוף סנטר ועוד, וכן ממשיכה להוביל את שוק מוצרי הצבע בישראל. הסלוגן שמלווה את התקופה – “בבית שלי רק טמבור”.